Wednesday, August 18, 2010

Dit werd door Yvonne geschreven op 9 Junie

ELKAAR BETER LEREN KENNEN (Huidig)




Om weer met iemand te beginnen, betekent om die persoon te leren kennen (opnieuw). Je houdt van de persoon – maar het duurt een tijdje om een niveau van begrip en vertrouwen op te bouwen – precies hetzelfde als om een nieuwe baan te beginnen en alles van voren af aan te leren.

Dus, vorige week bereikten Werner en ik een soort mijlpaal en het was me bijna ontgaan……was het niet voor het feit dat ik moest glimlachen erover.

Werner houdt van disks……houdt van wat erop staat – moet ik zeggen. Het geeft niet of het films zijn, muziek, foto’s – als je het op een disk hebt – dan houdt hij ervan.

Afgezien dat het een enorme passie is – is het de kwaliteit van de dingen die hem interesseren. Als het geluid is, dan moet het duidelijk, gebalanceerd wezen (en weet ik hoeveel andere dingen nog). Als het een film is – moet de weergave helemaal juist wezen. Je kan geen ‘bewegende’ hoekige lijnen hebben, het moet goede zwarte levels hebben…. En bovendien – geen ‘motion blur’. Huh .. hoor ik je vragen. Wees gerust – ik had de uitdrukking ook nog nooit gehoord, tot vorige week.

We hadden een fantastisch groot scherm (TV) dat mij prima leek.

Manlief ging voor zichzelf een blu-ray disk kopen. Heel enthousiast kwam hij ermee thuis en deed het op dat scherm.

De hele wereld kwam met een SCHREEUW tot stilstand. Dit HD ‘vaardige’ scherm kon de blu-ray disk niet hanteren. Dus HD ‘vaardig’ – betekent niet dat het ‘vaardig’ is. De beelden vertoonden ‘motion blur’: als de beweging op het scherm te vlug was voor de ‘refresh’ frequentie van het scherm (Um – ik geloof dat is de reden!)

Nou, hij probeerde dit en probeerde dat – legde nieuwe kabels aan, veranderde de instellingen – allemaal om de ‘motion blur’ weg te krijgen. Toen kwam de dag dat hij een paar uur verdween van skype. (hij en ik chatten op skype gedurende de dag).

Toen hij weer aangesloten was vroeg ik hem: “dus - hebben we een nieuwe TV?”. Ik kon gewoon het lachen ‘horen’ door de computerverbinding.”Neee….” zei hij…Hij was alleen maar gaan kijken, maar hoe wist ik dat?

Ja goed, ik ben niet van gisteren hoor. Ik heb gewoonweg het gevoel dat de ‘HD vaardig’ niet goed genoeg meer is op de één of andere manier.

Alsof om te bewijzen dat hij ook dit griezelige vermogen had om mij te voorspellen gebeurde het volgende een paar avonden later (hij bekeek de zelfde blu-ray disk). Ik was bezig om avondeten te maken en liet hem aan zijn lot over. Hij moet een beetje eenzaam gevoeld hebben, want niet lang daarna hoorde ik een nummer waar ik van houd.

Turend om een hoekje, hoopte ik een glimp op te vangen van de show. Daar zat Werner, enorme grijns op zijn gezicht, zoals een kat die slagroom krijgt: “Ik wist dat ik je hier kon krijgen daarmee”.

Wat de TV betreft…..nou, wil iemand een ‘HD vaardig’ scherm kopen? Mij lijkt het prima… maar het heeft dit ding ‘motion blur’ genoemd – wat bepaald ‘niet cool’ is wanneer je houdt van alles wat ‘disky’ is.

No comments:

Post a Comment